Під час мистецького пленеру художник створив сучасну жовківську ікону

2 hours ago 2

Жовква здавна славилася своєю іконописною і різьбярською школою. Ще у XVII-XVIII ст. тут творили видатні митці Іван Руткович, Йов Кондзелевич, Василь Петранович, талановиті руки яких оздобили не одну церкву Галичини, Волині, Прикарпаття. Сучасні художники вирішили підтримати цю традицію і написати нові ікони, використовуючи символіку міста. Орест Рабик навіть створив жовківську ікону – з краєвидами та історичними діячами міста.

ГО «Екологія. Культура. Мистецтво» спільно з Музеєм історії релігії за підтримки УКФ організувала у Жовкві резиденцію для митців, які вивчали жовківську іконописну традицію, знайомилися з народною дерев’яною архітектурою, переосмислювали видатну сакральну спадщину громади. На Жовківщині збережені одні з найдавніших дерев’яних церков – у Старій Скваряві, Потеличі, Волі-Висоцькій, Крехові, дві церкви у Жовкві. Підсумком проєкту «In hoc signo vinces/Сим знаком переможеш» стали нові ікони, в яких вплетені як давня символіка міста, так і сучасні знаки.

Мистецький пленер відбувався у ЖовквіМистецький пленер відбувався у Жовкві

Кураторка проєкту, мистецтвознавиця Марія Цимбаліста запропонувала тему знаків у сакральному мистецтві.

«Латинський вираз, який став назвою проєкту, пов’язують із першим християнським імператором Римської імперії Костянтином (272-337). Він нагадує про ранньохристиянські часи, коли бути християнином означало переживати переслідування, полон, катування, смерть… Сьогодні цей біль в особливий спосіб відчувають українці», – пояснює Марія Цимбаліста.

Іконописці та організатори художньої резиденціїІконописці та організатори художньої резиденції

Організаторка резиденції, керівниця ГО «Екологія. Культура. Мистецтво» Софія Каськун розповіла, що під час пленеру 14 художників роздумували та інтерпретували загальнохристиянські і міські символи.

«Знак, який пов’язаний із самою Жовквою і однією із численних сакральних пам’яток цього давнього і славного міста, – це образ Серця Христового. У роздумах про Боже Серце ми можемо звернутися до місцевої історії чину Василіян, їхньої активної духовної, національної та освітньої діяльності для потреб українців у часи переслідувань, до іконографічних знахідок художника Юліана Буцманюка, чи навіть далі – до славного іконописця Івана Рутковича з Жовкви, який зобразив св. Костянтина поруч зі св. Володимиром на своєму жовківському іконостасі», – зазначає Софія Каськун.

Центральний завівтарний образ Серця Христового церкви при монастирі василіан (фото з книжки «Стінопис жовківської церкви Христа-чоловіколюбця»)Центральний завівтарний образ Серця Христового церкви при монастирі василіан (фото з книжки «Стінопис жовківської церкви Христа-чоловіколюбця»)

Особливу, жовківську ікону «Розп’яття з пристоячими» створив Орест Рабик. На ній Жовква виступає фоном. Автор пояснює: «Фігура Івана Богослова зображена в групі пристоячих історичних осіб, пов’язаних з Жовквою. Його ми бачимо на сучасному гербі міста. На іконі також є Йов Кондзелевич – уродженець Жовкви, іконописець, учень Івана Рутковича, автора іконостасу церкви Різдва Христового в Жовкві». Також на іконі зображений засновник міста – Станіслав Жолкевський, а також Ян ІІІ Собеський, Іван Мазепа, який тут бував.

Орест Рабик, жовківська ікона «Розп’яття з пристоячими»

Ще одне розп’яття з пристоячими створив відомий львівський іконописець Роман Зілінко. Додатковим елементом на його іконі є земля з Жовкви біля ніг Спасителя.

Роман Зілінко «Розп’яття з пристоячими»

Іконописиці Ярина Мовчан та Наталя Русецька зобразили святого Лаврентія, покровителя жовківського костелу.

«Натхненна розписами Юліана Буцманюка, я відчула глибокий зв’язок з портретною галереєю жовківського замку та особливо з образом Св. Лаврентія на порталі костелу. Образ святого оточений вогнем і пальмовим гіллям. Вогонь – як символ очищення і мучеництва, та пальмове гілля – як символ перемоги над смертю, поєднуються в образ, який виражає віру в божественну любов. Моя робота – це не просто зображення святого, а спроба передати через мистецтво ідею вічної боротьби добра зі злом і перемоги світла над темрявою», – коментує Наталя Русецька.

Наталя Русецька «Святий Лаврентій»

Жовківська церква Серця Христового також надихнула Оксану Андрущенко. Її ікона «Ісус. Квіти і хрести» нагадує мозаїку печворк і перегукується з кольористикою орнаментів Буцманюка у церкві Серця Христового – ультрамаринові акценти та виразний кораловий відтінок у квіткових фрагментах.

Оксана Андрущенко «Ісус. Квіти і хрести»

Наталя Сацик написала ікону Покрови, але замість покрову її Богородиця в руках тримає розп’ятого Христа. У небесному сяйві довкола Богородиці художниця використала старозавітній символ – зірку Давида, яку бачила на фресці Юліана Буцманюка в церкві Серця Христового.

Наталя Сацик «Богородиця, що тримає розп’яття»

Відобразилися в роботах митців і емоції сучасних воєнних реалій. Наприклад, Андрій Винничок як знак перемоги відтворив символ української визвольної боротьби – козака.

Оля Кравченко у своїй іконі «Ціна перемоги» використала символи тернового вінка і оливкової гілки: «В один вінок я вплела тернові гілки, як символ мук та тортур, які доводилось пережити воїнам у полоні, та листя оливи – символу перемоги. В листочках оливкового гілля можна побачити обличчя – душі наших героїв. Червона лінія зʼєднує те, що відбувається на землі, з тим, що в небі. Тепер ми добре розуміємо, яка ціна перемоги, тому завжди памʼятатимемо про неї».

Окрім того, в межах проєкту для дітей організували літню школу іконопису. Підсумком проєкту буде відеоролик та каталог робіт.

Зараз ікони експонуються у музеї «Староскварявський іконостас XVI-XVIII ст.», згодом виставку організують у Львівському музеї історії релігії та галереї Iconart.

Усі фото організаторів

Read Entire Article